Budgettet - sådan gør du
Budgettet omtales ofte også som budgetskabelon eller budgetskema – det er bare forskellige ord for den samme ting, nemlig dit budget.
Budgettet er hovedkvarteret for din økonomi og dét der hjælper dig med at få og bevare overblikket over din privatøkonomi. Lad os se på, hvordan du får lavet dit eget budget og sikre dig, at det holder hver måned, så du slipper for konstant at bekymre dig om din økonomi.
Hvad er et budgetskema?
Et budgetskema eller en budgetskabelon (bare to forskellige ord for det samme) er en oversigt over de indtægter og udgifter du har i løbet af et år. Excel er et genialt program at lave et budget i, fordi programmet nemt kan regne de tal ud, som du har brug for til at få overblik over din privatøkonomi.
Der findes mange eksempler på budgetskemaer derude. Jeg har lavet en budgetskabelon, der automatisk giver dig alt, hvad du har brug i dit budget uden at skulle i gang med lommeregneren. Du er velkommen til at hente dit helt eget budgetskema her uden at det koster dig en krone.
De fleste kan godt lide at have et budgetskema, der går fra januar til december, men i virkeligheden kan dit budget også være fra april til marts året efter – så længe dit budgetskema indeholder alle årets måneder, så er det faktisk ligegyldig, hvornår du starter dit budget.
Hvad betyder et budget?
Budgettet er en oversigt, hvor du har samlet alle de beløb, som går ind og ud af din økonomi hver måned. Rent lavpraktisk betyder dit budget, at du har ét sted, hvor du har det fulde overblik over din økonomi – det er lige præcis dét, der gør det så værdifuldt.
Når du har et budget i en oversigt, er det meget nemmere for dig at tilrette din økonomi, hvis der sker ændringer i dine indtægter eller udgifter. Budgetskemaet giver dig nemlig det samlede overblik over din privatøkonomi og derfor er det nemt for dig at se, hvad du kan skære ned på i en periode, hvis din indtægt for eksempel falder.
Dit budget gør det nemt for dig at tage dig af din privatøkonomi, så du føler dig tryg i stedet for at have økonomiske bekymringer fordi du ikke føler, at du har styr på dine penge. Dit budget kan også vise dig nye muligheder i din privatøkonomi, fordi du meget nemmere kan lave nye prioriteringer for dine penge, når du kan se, hvordan du bruger dem i dag.
Se dit budget som en gps for din økonomi. Budgettet viser dig, hvor du er i dag – og så kan du sætte kursen for, hvor du gerne vil hen i samarbejde med dine penge.
Hvad er et normalt budget?
Et normalt budget er en oversigt, der indeholder alle dine indtægter (= alle de beløb, som du modtager i løbet af et år) og dine udgifter (= alle de beløb du betaler i løbet af et år). Der er faktisk ikke mere i det.
Til gengæld er der forskel på en normal budgetskabelon og en virkelig god budgetskabelon. En normal budgetskabelon giver dig bare det total beløb for dine indtægter og udgifter. Men en virkelig god budgetskabelon viser dig også helt automatisk dét beløb, som du skal overføre til din budgetkonto hver måned, så du sikrer dig at dit budget stemmer hele året. Dét månedlige beløb, som du skal overføres til din budgetkonto, skal for øvrigt være det samme igennem hele året, hvis du gerne vil undgå de hårde måneder, hvor det kan føles som om, at alle udgifter kommer på én gang.
Og en virkelig god budgetskabelon hjælper dig også med automatisk at regne ud, om du har brug for et beløb i starten af året – et indskud på din budgetkonto – for at sikre dig, at din budgetkonto ikke går i minus i løbet af året. Det er så frustrerende at have brugt tid på at lave et budgetskema og sat det hele op i din netbank, for så at se din budgetkonto gå i minus to måneder senere.
Du kan hente en virkelig god budgetskabelon her uden at den koster dig en krone – så kan du også lige få styr på, om din budgetkonto har brug for et indskud.
Hvordan kan et budget se ud?
Helt lavpraktisk så består et budgetskema ofte at 12 kolonner – én til hver måned på året + en kolonne hvor du kan lave en beskrivende tekst for enten indtægten eller udgiften.
Nogle budgetskabeloner har gjort det svært af udfylde fordi de synes, at du skal skrive den vigtigste udgift øverst. Det er fløjtende ligegyldigt i hvilken rækkefølge du skriver dine udgifter for de tælles alligevel sammen til sidst.
Der er også nogle budgetskemaer, der vil have dig til at vælge en kategori, som udgiften hører det. Det er også fuldstændig ligegyldigt og egentlig bare med til at gøre det hele mere kompliceret end det betyder at være.
Sørg for at dit budget indeholder alle dine indtægter og alle dine udgifter for et år. Og sørg endelig også for at bruge et budgetskema, der automatisk regner ud, hvad du skal overføre til din budgetkonto hver måned. Hvis du gerne vil undgå de hårde måneder, hvor du har mange udgifter, så bruge en budgetskabelon, der regner det rigtige beløb ud for dig.
Hvordan laver jeg bedst et budget?
Den bedste måde at lave et budget på er at finde en et godt budgetskema, der automatisk regner de tal ud, som du skal bruge for at sikre at både dit budget og din budgetkonto hænger sammen.
Når du har fundet en god budgetskabelon, så vil jeg anbefale dig at kigge hver måned igennem for sidste år og notere dig de indtægter og udgifter, du har haft igennem året. På den måde sikrer du sig, at du ikke glemmer at få noget med i dit budget. Hvis der er indtægter eller udgifter der har ændret sig fra sidste år til i år, så tilretter du bare din budgetskabelon, så den stemmer med, hvordan du forventer at det kommende år ser ud.
Når du har lavet dit budget, så er det vigtigt, at du bruger dit budget aktivt hver måned, så det ikke bare bliver et stykke papir du glemmer i skuffen – eller en fil der aldrig bliver åbnet igen på computeren.
Dit budget er dit absolut bedste gæt for, hvordan dit år kommer til at se ud. Sørg for at sammenligne dit budget med virkeligheden hver måned, så du ikke pludselig har et overtræk på din budgetkonto, fordi noget er blevet anderledes end du forventede, uden at du opdagede det.
En god budgetskabelon består både af dit budget, de faktiske beløb og regner også automatisk eventuelle afvigelser ud for dig, så du ikke selv skal sidde med lommeregneren.
Hvis du er i tvivl om, hvordan du gør det, så vil jeg anbefale dig et gennemgå online kurset Sådan laver du et budget der holder hver måned. Kurset består af korte enkle videoer, der skridt for skridt tager dig igennem dét du skal gøre for at lave dit hele eget budget, der hænger sammen.
Hvad skal være med i et budget?
Et budget består af alle dine indtægter – og altså ikke kun din løn. Hvis du modtager ydelser (boligtilskud, børnepenge etc.), så er det også en indtægt. Dine indtægter er altså alle de beløb, som du modtager i løbet af året.
Ud over indtægter, så består dit budget også af udgifter. Dine udgifter er alle de beløb, som du betaler i løbet af året. Jeg anbefaler altid, at du tager alle udgifter med i dit budget – også selvom det måske nogle gange er nogle små beløb, som du kan være fristet til ikke at tage med.
Hvis du ikke tager alle dine udgifter med i dit budget, så vil du komme til at mangle penge på din budgetkonto i løbet af året, hvor uanset hvor små beløbene er, så er det alt sammen penge, som du bruger.
Hvad er et normalt rådighedsbeløb?
Jeg kan svare dig kort og enkelt: Der findes ikke et normalt rådighedsbeløb. Der findes en masse individuelle holdninger til, hvad et rådighedsbeløb skal være, men husk at det bare er mennesker med en holdning, der intet kender til din økonomi og dine ønsker.
Ofte bruger vi også påstande om konkrete rådighedsbeløb til at føle os bedre end eller dårligere end andre til at styre vores økonomi. Begge dele er skørt, for ingen har den samme økonomi og de samme ønsker for, hvordan de gerne vil bruge deres penge – så stop endelig med at sammenligne dig med noget, som absolut ikke giver mening.
Banker elsker at tale om rådighedsbeløb, men medmindre du skal til møde i banken, så glem alt om at tænke på rådighedsbeløb. Fokuser i stedet for på, hvordan du kan indrette din økonomi, på en måde der giver for lige præcis dig og din privatøkonomi.
Du skal (heldigvis) kun lave dit budget én gang
Den første gang du laver dit budget, kan det godt tage lidt tid fordi du skal finde alle indtægter og udgifter for ét år – kig endelig tilbage på sidste år og brug det til at hjælpe dig.
Når du først har lavet dit budget fra bunden én gang, så behøver du aldrig at gøre det igen. Herfra vil det kun være justeringer fra år til år, hvis nogle af dine indtægter eller udgifter stiger eller falder i beløb – eller der er noget, som du helt stopper med at modtage eller betale til eller der kommer nyt til. Men alt i alt vil der kun være tale på justeringer i budgettet fordi du nu har basen på plads.
Sørg endelig for at bruge en budgetskabelon, der gør det nemt for dig at genbruge tallene fra sidste år + eventuelle justeringer, så du netop ikke behøver at starte forfra hvert år.
Kommentarer
Efterlad din kommentar